Du har garanterat sett den. Men det är inte lika säkert att Du ätit den. Vi talar om Campbell Soup, världens mest kända soppburk.
En fattig konstnär bland många andra, som kämpade sig fram dag för dag med ströinkomster från enstaka verk han lyckades sälja.
Ekonomin tillät inga excesser. Det var det enkla livet som var det som bjöds.
På lunchbordet stod de flesta dagar en burk Campbell Soup fylld med någon av de många smaker som bolaget erbjöd. Några år senare skulle Warhols enahanda lunchdiet innebära något helt annat.
Campbell Soup Company grundadess 1869 av Joseph Campbell och Abraham Anderson i Camden, New Jersey.
Företaget började med att producera konserverade frukter, grönsaker och andra livsmedel.
Företagets stora genombrott på marknaden kom dock 1897 när John T Dorrance, en ung kemist och brorson till dåvarande företagspresidenten, utvecklade en metod för att skapa kondenserad soppa.
Soppan var något helt nytt på marknaden.
Genom att kondensera grundprodukten, halverades vattenmängden i soppan, vilket gjorde transport och lagring mycket mer ekonomiskt, vilket också sänkte priset på burkarna.
Soppan kunde sedan kunden själv spä ut till önskad konsistens, vilket gjorde företagets soppor oerhört populära på marknaden.
För att ytterligare profilera produkten i hyllorna, togs en gemensam design fram 1898 för samtliga bolagets soppor, och det är den designen som sedan har fått följa med genom decennierna, i stort sett helt oförändrad.
Bolagets ledning förstod tidigt kraften i modern marknadsföring. För att knyta till sig den moderna familjen skapades “Campbell’s Kids” 1904, tecknade figurer som blev enormt populära och hjälpte till att etablera en familjär och pålitlig image för varumärket.
Året efter, 1905, började bolaget också att annonsera brett i tidningar riktade kvinnor, och 1931 sändes den första radioreklamen.
Tillväxten för bolaget fortsatte till att i dag vara ett av världens största bolag inom livsmedelsindustrin, samt att deras sopp-burk idag är ett av världens mest kända varumärken.
Och det sista mycket tack vare just Andy Warhol.
Hur den procentuella skillnaden ser ut mellan de som i dag känner till Campbells fysiska soppor och de som “bara” känner till motivet av bolagets berömda burkar, är nog okänt.
Men förmodligen skulle en sådan marknadsundersökning ge utseendet en större kännedom på marknaden än burkarnas innehåll.
Campbells soppburk har id ag blivit en del av den amerikanska kulturen. Det var 1962 som popkonstnären Andy Warhol målade av burkarna och med detta lyfte in burken som en del av den amerikanska popkulturen och landets konsthistoria.
Warhol hade under sig uppväxt blivit fascinerad av den ständiga konsumtionen av vardagsvaror och hur den påverkade både samhället och individen.
Hans första verk i genren var fruktkonstervburkar från Del Monte, som han ätit massor av under sin tid som barn.
Men efter Del Monte-burkarna, blev det burkarna från hans eviga soppluncher som blev hans nästa motiv. Ett motiv som skulle följa honom resten av livet.
Mycket tack vare den oväntade hjälpen från Andy Warhol, är i dag Campbell Soup Company ett av världens mest igenkända livsmedelsföretag.
Dess förmåga att balansera tradition med förnyelse har gjort det möjligt för företaget att förbli relevant och framgångsrikt i över 150 år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar