Avtrycket minskade med 25%, utan ansträngning

Att strunta i flyget, och i stället åka tåg, hade en stor inverkan på klimatavtrycket.

När vi klimatutmaning startade för ett år sedan låg mitt klimatavtryck på ungefär samma nivå som för den genomsnittlige svensken. Jag levde alltså som om jag förfogade över fyra stycken jordklot. Jag har ändrat på det.

Målsättningen för min utmaning var att minska min klimatbelastning med 25%. Och det har jag faktiskt lyckats med. Jag har använt mig av vår Klimatkalkylator. Sammantaget hamnar jag på en minskning på strax över 25% och jag är faktiskt förvånad över att det inte var en större ansträngning och uppoffring än det var.

En kommentar belyser ett ämne ur flera infallsvinklar. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Transporter är det område där min belastning är som störst. Men då varken jag eller någon annan i familjen flugit under den här perioden, så har min familjs avtryck gått ner med 32%.

Det område där vi lyckats sänka vårt klimatavtryck mest procentuellt är Butiken. Vi har köpt få nya möbler och få elektroniska prylar, vilket dragit ner familjens klimatpåverkan på detta område rejält.

Ändå är det när det gäller transporter och maten som vår samarbetspartner SEI (Stockholm Environment Institute) i sin analys tycker att jag borde känna mig mest nöjd. Genom bättre planering har familjens matinköp minskat och även flygstoppet har fått stort genomslag.

Det jag framför allt tar med mig från den här utmaningen är en större medvetenhet, men också en känsla av att de val man gör faktiskt påverkar.

När det gäller bostaden är minskningen ganska liten trots att vi har bytt till grön el. Vi har även fler LED-lampor än tidigare, vilket också har fått ner familjens avtryck något på detta område och vi har blivit bättre på att släcka lampor.

Andra sidan låg jag bra till redan från början på detta område, under genomsnittssvensken. Och då vi bor i lägenhet är manöverområdet ganska litet. Vi har uppvärmning genom fjärrvärme, så där finns inte så mycket jag kan göra för att förbättra mitt klimatavtryck. 

Generellt står Bostaden för ungefär en femtedel av en persons klimatavtryck, men det går inte att titta enbart på vad som sker i hushållen https://www.svd.se/bostaderna-fororenar-mer-an-flyget-maste-se-helheten/av/ann-cathrine-johnsson-4yez. För att komma till rätta med dessa utsläpp behöver man även titta på bostädernas hela livscykel.

Inom det här området har mina klimatutsläpp minskat med 35%. Jag åt mycket vegetariskt redan från början, men ännu mer nu och jag försöker köpa så mycket som möjligt i säsong och ekologiskt.

Men det som har påverkat mest är att familjen har en lägre kostnad för matinköp per månad nu på grund av bättre planering. Vi äter inte heller lika mycket hämtmat, vilket gör stor skillnad för vårt klimatkonto.

För att förbättra oss ytterligare kan vi dra ner på köttet ännu mer eller bli vegetarianer helt och hållet, men där är vi inte ännu.

Vi har även en del matsvinn och skulle dessutom kunna jobba på att minska utgifterna för att äta ute.

Här hamnar minskningen på 30%. Det som har påverkat mest är att vi inte flugit alls under den här perioden. Vid skidresan till Åre tog vi tåget med alla skidor, vilket fungerade jättebra.

Vi har fortfarande en bensinbil modell större, men kör inte så mycket. Det är framför allt till vårt lantställe vi behöver den.

För att minska vår klimatpåverkan ytterligare råder SEI oss att övergå till bilpool eller åka buss till sommarstället och cykla när ni vi väl är där. Cykla när vi är där gör vi redan, men att ta bussen dit fungerar inte praktiskt.

Återstår att byta till en mer klimatvänlig bil och det planerar vi att göra när den bil vi har nu gjort sitt.

Det här är det område där jag lyckats sänka mitt klimatavtryck mest procentuellt, hela 43%. Att vi har köpt få nya möbler och få elektroniska prylar, har bidragit till att vi dragit ner familjens klimatpåverkan på detta område rejält.

Generellt köper vi inte så mycket prylar och kläder, under genomsnittet. Men då jag tänker på att handla varor av bra kvalitet som håller länge och som producerats på ett bra sätt blir priset högre per vara, vilket höjer mitt klimatavtryck, enligt kalkylatorn. 

Rådet från SEI är att ytterligare minska klädkonsumtionen och att köpa kläder på second hand. Det gjorde jag ganska mycket när barnen var små och insåg då att det gick att hitta bra kvalitet till billiga priser. Kanske dags att testa igen.

Den genomsnittliga världsmedborgaren lever i dag som om det fanns 1,6 jordklot, medan vi svenskar i genomsnitt lever som om vi förfogade över 4 jordklot var.

Enligt Parisavtalet ska den globala uppvärmningen hållas under två grader, allra helst 1,5 grader och för att nå dit behöver vi alla dra vårt strå till stacken. Politiker, företag, såväl som vi konsumenter.

De största konsumtionskategorierna hos hushållen är livsmedelskonsumtion, transporter, boendet och övrig konsumtion. Klimatutmaningen är därför uppdelad i fyra delar. Vad vi äter (Biffen), hur vi reser (Bilen), hur vi bor (Bostaden) och hur vi konsumerar (Butiken).

I vår årslånga satsning Klimatutmaningen har reportrarna Ann-Cathrine Johnsson och Mikael Törnwall försökt minska sina klimatavtryck inom dessa fyra områden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning