Katarina Bangata är en gata i stadsdelen Södermalm i Stockholms innerstad. Det är en allégata med intilliggande körbana som sträcker sig från Götgatan 71 vid Skatteskrapan, via Greta Garbos torg, till Vintertullstorget nära Hammarby sjö i stadsdelens sydöstra del.
Gatan fick sitt nuvarande namn efter Stockholms stadsfullmäktiges beslut om Namnrevisionen i Stockholm 1885. Där beskrevs gatan som "å ömse sidor längs järnvägens tänkta utsträckning från Åsögatan åt öster och sydost". I slutet av 1800-talet var Katarina Bangata en planerad järnvägssträckning mellan Stockholm Södra till nuvarande Östgötagatan 100 och vidare till Danvikstull med spårdelning på en plats som kallades Hammarbytorget (nuvarande Vintertullstorget). Beredningsutskottet till stadsfullmäktige föreslog att järnvägen skulle sänkas så att tvärgatorna Ringvägen, Götgatan och Östgötagatan skulle kunna behålla sin profil med hjälp av broar. Planerna blev aldrig verklighet och omkring 1930 anlades en promenadallé istället för järnvägsspår. Längs den numera asfaltsbelagda promenadgatan har man planterat 93 lönnar som en allé.
År 1998 rustades hela gatan upp till en kostnad av 10 500 000 kronor och landskapsarkitekten Jonas Anders Berglund tilldelades årets Sienapris för projektet.
På Katarina Bangata hålls sedan 2001 säsongsvis Bondens marknad där egenodlade produkter säljs i stånd längs allégatan från Götgatan till Greta Garbos torg.
Jag bodde här på Katarina Bangatan 42 från mars - september 1961 med min mor och far
SvaraRadera