De äldre mobilnäten 2G och 3G håller på att stängas av, och många bilar på vägarna kommer att bli påverkade.
Nyare teknik med 4G och 5G är det som gäller framåt. Mobiloperatörerna är redan i full färd med att stänga ner 2G och 3G.
Telia har som enda operatör bestämt sig för att behålla sitt 2G-nät till och med 2027, skriver Dagens Nyheter.
Runt 800 000 fordon kan påverkas när alla nät är stängda enligt en beräkning från myndigheten Trafikanalys.
Det handlar om flera funktioner. Dels riskerar det så kallade eCall sluta fungera i bilar med äldre teknik. Detta är ett system som automatiskt larmar 112 och skickar position till larmcentralen om bilen är med i en allvarlig olycka.
Dels påverkas olika komfortfunktioner. Som möjligheten att aktivera parkeringsvärmaren på distans. Fjärrstyrd låsning och upplåsning av bilen. Appar i bilens system.
Den 31 mars 2018 infördes lagkrav på att alla nya bilar skulle ha eCall. Kravet var att systemet skulle bygga på 2G/3G vilket nu alltså fasas ut.
En del bilar har även eCall över 4G/5G. Därför måste varje bilägare kolla upp med återförsäljare eller tillverkare hur deras fordon påverkas.
Calle Beckvid, senior rådgivare kring regulatoriska frågor på Mobility Sweden, ger råd.
Som konsument kan man börja med att kolla systematiskt, finns det för det första en SOS-knapp i bilen. Man måste själv sedan söka upp informationen via återförsäljare eller auktoriserad verkstad om vilken teknik bilen har, säger han till Dagens Nyheter.
Han har dock lugnande besked om möjligheten att få tag på information. Drygt nio av tio bilar är av varumärken som bekräftat att de har information tillgänglig om vilka modeller som berörs.
För den som äger en fordon som påverkas handlar det om att väga för och nackdelar mot varandra.
Om man trivs med bilen och tycker den uppfyller sin funktion, om man kan leva utan komforttjänster efter att Telia släckt ner sitt 2G-nät och känner sig trygg att köra utan eCall, då finns det ingen anledning att sälja bilen, säger Calle Beckvid till Dagens Nyheter.
Många befarade att bilar där eCall inte fungerar skulle underkännas vid besiktning efter 2027.
Men Transportstyrelsen planerar att ta bort kravet på eCall-funktionen vid besiktning. En föreskrift som förväntas träda i kraft under första halvåret 2026.
För den som har ett äldre fordon är det klokt att börja kolla upp hur den påverkas redan nu. Då finns tid att fundera på vad man vill göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar