Fantastiskt nöjd

Sebastian Samuelsson sköt bort pallplatsen i jaktstarten.

Bättre gick det för Martin Ponsiluoma som imponerade och sköt fullt för första gången i karriären.

Jag är hur nöjd som helst, säger han efter femteplatsen.

Sebastian Samuelsson gick ut som femma och var den som på förhand såg ut att kunna hota norrmännen. Men svensken hamnade på efterkälken direkt efter två bom i det första liggande skyttet och föll från femte till 18e plats. I mål var han på 17e plats.

I stället stod hoppet till Martin Ponsiluoma. 25-åringen var säkerheten själv på skjutvallen och klarade sig utan en enda bom.

Jag är hur nöjd som helst. Fyra nollor för första gången, det var skönt att visa att jag kan på vallen. Jag är bara glad och nöjd, säger han till Tidningarnas Telegrambyrå.

Norske Sturla Holm Lægreid gick ut först och lyckades behålla försprånget hela vägen in i mål, trots en bom.

Efter de två första skytteserierna såg det ut att bli ny norsk trippel, men Johannes Dales tre bom i första stående bjöd in till en hård kamp om andra- och tredjeplatsen.

Ponsilouma försökte göra upp med fransmannen Émilien Jacquelin, men orkade inte riktigt hela vägen och slutade femma. Jacquelin kom tvåa och Johannes Thingnes Bø, Norge, knep tredjeplatsen.

Jag har varit lite segare på slutet, men det är ju fjärde veckan så det är inte konstigt att man känner sig lite sliten, säger Ponsiluoma.

Redan på söndag är det dags igen när skidskyttarna avslutar kalenderåret med masstart.

Nu får jag samla ihop mig lite, det blir en tuff dag i morgon. Det är många som är trötta, men det bara gå in gör samma arbete på vallen som jag gjorde i dag. Så får vi hoppas att det blir något liknande resultat, säger han.

Så fortsätter världscupen

Söndag 20 december, Masstart, herrar (klockan 12:00), masstart, damer (klockan 14:25)

Oberhof 4-10 januari 2021

Fredag 8 januari, Sprint, damer (klockan 11:30), sprint herrar (klockan 14:15)

Lördag 9 januari, Jaktstart, damer (klockan 12:45), jaktstart, herrar, (klockan 14:45)

Söndag 10 januari, mixad stafett (klockan 11:30), singel mixad (klockan 14:40)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning