Elvira Öberg bästa svenska i masstarten

Det ville sig inte riktigt för Sverige i den avslutande masstarten i österrikiska Hochfilzen.

Elvira Öberg blev bästa svenska på en sjätteplats.

Vann gjorde världscupledande norskan Marte Olsbu Røiseland.

De svenska skidskyttedamerna lyckades inte återupprepa succén från lördagens jaktstart där Hanna och Elvira Öberg slutade tvåa och trea.

Det var ett gäng slutkörda svenskor som ställde upp i den avslutande masstarten i Hochfilzen inför julledigheten. Bäst gick det för Elvira Öberg som hade pallchans efter att ha skjutit fullt i de två första liggande skyttena. Men en bom i respektive stående gjorde att hon halkade efter och gick i mål som sexa.

Trots det var det en nöjd Öberg som summerade insatsen i Österrike.

Jag är väldigt nöjd över hur jag håller ihop det en lång och tuff tävlingsperiod. Kroppen kändes, med tanke på förutsättningarna, förhållandevis pigg. Jag hade ändå en del att trycka med och det var skönt, säger hon till Tidningarnas Telegrambyrå.

Efter den fina säsongsinledningen får hon nu ta julledigt med en fjärdeplats i den totala världscupen.

Jag är verkligen supernöjd. Jag är fyra i totalen och har den blå nummerlappen (för bästa åkare under 25 år) så det finns ingenting att klaga på. Nu blir det att vila någon dag innan vi sedan ska börja träna igen. Det ska bli skönt att koppla av och inte tänka skidskytte på några dagar, säger hon.

Desto tyngre gick det för storasyster Hanna Öberg som hade fyra bom totalt och slutade på en 14e plats.

Inte lika kul som i går. Jag har fått kämpa lite, åkt mycket själv. Det har fattats jättemycket på vallen. Jag kan inte säga att jag är jättenöjd, säger hon till Sveriges Television.

Norska världscupledaren Marte Olsbu Røiseland tog hem tävlingen före landsmaninnan Tiril Eckhoff som blev tvåa och italienskan Dorothea Wierer som tog tredjeplatsen.

Mona Brorsson och Johanna Skotteheim lyckades inte nå några topplaceringar och slutade på 16e respektive 26e plats efter varsin vurpa på upploppet.

Damerna i världscuptoppen

Marte Olsbu Røiseland, Norge, 415 poäng.

Hanna Öberg, Sverige, 378 poäng.

Tiril Eckhoff, Norge, 346 poäng.

Elvira Öberg, Sverige, 334 poäng.

Dzinara Alimbekava, Belarus, 326 poäng.

Så fortsätter världscupen

Oberhof 8-10 januari:

Fredag 8 januari: Sprint, damer (klockan 11:30), sprint herrar (klockan 14:15)

Lördag 9 januari: Jaktstart, damer (klockan 12:45), jaktstart, herrar, (klockan 14:45)

Söndag 10 januari: mixedstafett (klockan 11:30), singelmixedstafett (klockan 14:40)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning