Det var mitt fel

Pontus Jansson deppar efter förlusten mot Kroatien. 

Sverige förlorade borta mot Kroatien efter ett snöpligt och avgörande 2–1-mål i den 84e minuten.

Efteråt tog Pontus Jansson på sig skulden.

En situation som man normalt sätt löser, säger mittbacken.

Matchbilden tydde snarare på att det var Sverige som gick för ett segermål än det omvända. Ändå var det Kroatien som jublade efter slutsignalen efter att Andrej Kramaric avgjort med bara minuter kvar av ordinarie matchtid.

Målet kom på pass från Ivan Perisic efter att kroaten runnit igenom det svenska försvaret då Pontus Jansson inte fått undan en till synes enkel långboll.

Ett misstag som blev ödesdigert i en match där Sverige i övrigt presterade på topp i den andra halvleken.

Otroligt tråkigt slut. Vi förtjänar bättre, men det är ett dåligt misstag av mig på målet. Jag tar på mig det till 100%, säger Jansson på den efterföljande presskonferensen.

Jag har inte sett det i efterhand men det är en otroligt retsam och irriterande situation som man normalt sett löser. Jag räcker upp handen, det var mitt fel, fortsätter "Ponne".

Janne Andersson var besviken efteråt. Dock inte över Janssons agerande utan det faktum att hans landslag återvänder tomhänt från Maksimirstadion i Zagreb trots ett spel som lovade mer.

Det enda jag har gjort är att ha klappat "Ponne" om axeln och sagt att han gjorde en bra match. Jag har inte sett det efteråt så jag kan inte värdera om det var ett misstag eller inte, men det ser lite enkelt ut, konstaterar förbundskaptenen och tillägger, jag kan lova att "Ponne" inte gjorde det med vilja och därmed är saken utagerad för mig.

Sverige står nu på tre förluster efter lika många omgångar i A-divisionen och är därmed sist i gruppen bakom Kroatien, Portugal och Frankrike.

Är Blågult i botten även efter att alla sex matcher spelats trillar landslaget tillbaka till B-divisionen i Nations League.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning