Fortsätt till huvudinnehåll

Därför ser olympiska ringarna ut som de gör

De olympiska ringarna är ett av sportvärldens absolut starkaste varumärken. Men varför fem? 

Och varför har ringarna de här färgerna?

Citius, Altius, Fortius. Det är det ursprungliga olympiska mottot och betyder snabbare, högre, starkare, rakt översatt från latinet.

Mottot sattes av baron Pierre de Coubertin, den moderna olympiadens fader för att enklast och tydligast beskriva vad som skulle driva den olympiska rörelsen framåt mot nya rekord och prestationer.

Men en organisation som den olympiska måste ju också ha en symbol. Något som symboliserar olympiaderna lika mycket som de tre ledorden.

Det var baron Coubertin som även satte igång arbetet med den olympiska symbolen. Den skulle vara lätt igenkännbar samt symbolisera att den olympiska rörelsen inkluderade alla människor, på alla kontinenter och i hela världen.

Då världen är indelad i fem befolkade kontinenter fick antalet fem en central plats. Symbolen som Pierre de Coubartin valde blev ringen, som symboliserar både samhörighet, kontinuitet och människan i sig.

Ringarna blev sedan fem och vävdes samman till en lätt utdragen kedja och fick var och en sin egna färg där blå symboliserade Europa, gult Asien, svart Afrika, grönt Oceanien och slutligen rött för Amerika.

Färgerna valdes med stor omsorg för att även de skulle symbolisera samhörighet. Tillsammans täcker de olympiska fem färgerna in samtliga nationens flaggor. Det finns inte en enda flagga som inte har någon av de olympiska färgerna i sig.

Sedan dess har de Coubertins symbol används under spelen. En lättare revision 1986 och ytterligare en 2010. Men symboliken kvarstår och aldrig kommer nog kommittén att våga sig på några större förändringar.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Arbete 2022 - 2023 - 2024 - 2025 -

...

Arbete Malmö - Limhamn - Brunkeflostrand - Vintrie - Klagshamn - Tygelsjö - Lund - Trelleborg - Skegrie - Anderslöv - Beddingestrand - Smygehamn - Klagstorp - Arlöv - Åkarp - Svedala - Bara - Klågerup - Lomma - Alnarp - Vellinge - Höllviken - Bjärred - Oxie - Skanör - Falsterbo - Eslöv - Löberöd - Harlösa - Marieholm - Stehag - Hurva - Billinge - Stockamöllan - Hörby - Ludvigsborg - Höör - Tjörnarp - Hallaröd - Kävlinge - Furulund - Dösjebro - Staffanstorp - Hjärup - Löddeköpinge - Barsebäck - Södra Sandby - Torna-Hällestad - Flyinge - Dalby - Veberöd - Genarp - Helsingborg - Råå - Vallåkra - Påarp - Mörarp - Ramlösa - Gantofta - Kattarp - Hasslarp - Ödåkra - Allerum - Fleninge - Domsten - Rydebäck - Landskrona - Glumslöv - Härslöv - Häljarp - Asmundtorp - Härslöv - Saxtorp - Annelöv - Sankt Ibb - Ängelholm - Strövelstorp - Höganäs - Lerberget - Strandbaden - Viken - Jonstorp - Skäret - Arild - Nyhamnsläge - Mölle - Mjöhult - Farhult - Klippan - Ljungbyhed - Östra Ljungby - Åstorp - Nyvång - Kvidinge - Hyllinge - Munka Ljungby - Vejbystrand - Hjärnarp - Össjö - Bjuv - Billesholm - Ekeby - Svalöv - Röstånga - Teckomatorp - Billeberga - Tågarp - Kågeröd - Båstad - Östra Karup - Grevie - Förslöv - Västra Karup - Torekov - Ystad - Nybrostrand - Köpingsbro - Glemmingebro - Löderup - Simrishamn - Brantevik - Gärsnäs - Tommarp - Tomelilla - Brösarp - Skåne-Tranås - Onslunda - Smedstorp - Skurup - Skivarp - Abbekås - Rydsgård - Sjöbo - Blentarp - Vollsjö - Lövestad - Äsperöd - Sövde - Borrby - Hammenhög - Skillinge - Kivik -

...

Lars Lerin åter i rampljuset, denna gång på Konstakademin

Akvarellmästaren och den folkkäre konstnären Lars Lerin är åter aktuell med en samling nya verk. Utställningen äger rum på Konstakademin i Stockholm till och med 8 februari 2025. Utan tvekan är Lerin mästare på att fånga ljuset och stämningar.  Lars Lerins akvarellsamling på Konstakademin är nygammal. Kända motiv från Lofoten i Norge återkommer, där Lars Lerin bodde under många år. Platsen har länge förblivit fond i hans stämningsfulla akvareller. De uttrycker en slags drömsk nostalgi och tillbakablickande i tiden. Till något som var, men som konstnären lämnat bakom sig. Till den nya kollektionen av utställningen hör an samling akvareller som återger en svunnen tid, runt hundra år. Motiven av öde platser och fiskelägen i Norge har gett plats åt ett nytt tema: Historiska reseskildringar från Sydeuropas och Nordafrikas Grand Tourepok. Missionärernas och upptäcksresandes epok då Sven Hedin gjorde sig ett namn. Lars Lerin bemästrar ljus och färgskalor så väl att man nästan tror sig bli...