Verklig gemenskap

Aldrig har vi försökt att vara en bland flera i familjen, att

vara en vän bland vänner, att vara en arbetskamrat bland

arbetskamrater, att vara en vanlig samhällsmedlem. Vi försökte

alltid att slå oss fram framför andra, eller att gömma oss

bakom dem. Detta självcentrerade beteende gjorde all samhörighet 

med dem vi hade omkring oss omöjlig. Vi hade en

mycket diffus uppfattning om vad verklig gemenskap innebar



Detta budskap, som finns i Fjärde Steget, var det första jag

Uppfattade klart och tydligt. Jag hade aldrig tidigare sett

mig själv i tryck. Innan jag kom till Anonyma Alkoholisterkände jag inte till

någon plats som kunde lära mig att bli en människa bland

andra människor. På mitt allra första möte såg jag andra göra

just detta och jag ville ha vad de hade. En anledning till att

jag är en lycklig, nykter alkoholist idag är att jag håller på

att lära mig denna mycket viktiga läxa

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning