Påskdagen, lat. Dominica resurrectionis, Uppståndelsens söndag, firas i kristen tradition till minne av Jesu uppståndelse, och infaller på söndagen i påskhelgen. Påskdagen infaller den första söndagen efter första metonska fullmånen som infaller på eller närmast efter vårdagjämningen, men eftersom de västliga kyrkorna och de östliga kyrkorna tillämpar olika kalendrar infaller påskhögtiden vid olika tillfällen beroende på vilken kyrka som avses.
Traditionellt talar världens kyrkliga ledare till de kristna församlingarna på påskdagen. Den romerskkatolska påvens påskvälsignelse kallas liksom julvälsignelsen Urbi et Orbi.
Jesus återuppstod enligt kristen tro på påskdagen och därför firas det ordentligt i den kristna världen. Fyrtio dagar senare for han enligt samma religion upp till himlen (vilket firas på Kristi himmelsfärds dag). Precis som de flesta andra kristna högtider har man valt tidpunkten för att det redan firades en högtid vid den tiden på året. Skillnaden mellan påsken och Kristi himmelsfärds dag (som följer påskdagen) gentemot andra högtider som kristendomen har lagt sina högtider på, är att dessa bygger på måncyklerna och således infaller vid olika datum olika år. Någon egentlig årsdag av Kristi återuppståndelse kan man då alltså inte tala om.
Påskdagen är den kristna kyrkans största dag eftersom den firar Jesus uppståndelse efter att ha dött och begravts på långfredagen. I Svenska kyrkan kan firandet inledas redan sen kväll på påskafton med en påskmässa; i flera kyrkor är påsknattsmässan (ofta kallad vaka) norm. Oavsett när påskdagens gudstjänst startar är den ett uttryck för stor glädje. Altaret kläs med vita textilier som symboliserar glädje, fest och renhet. Vidare pyntas altaret med påskliljor och sex ljus som tecken för att mörkret vänts till ljus och att långfredagens lidande är slut. Påskdagens tema är "Kristus är uppstånden". Under inledningen av gudstjänsten ropar prästen ut den kristna påskhälsningen, som kristna traditionellt sett hälsar varandra med på påskdagen, Kristus är uppstånden, varpå församlingen svarar. Ja, Han är sannerligen uppstånden. I gudstjänsten läses bibeltexter som på olika sätt belyser Kristi uppståndelse. I en del kyrkor får deltagarna en påsklilja i samband med gudstjänsten. Eftersom Kristi Uppståndelse är den största kristna festen är gudstjänsten extra högtidlig och anses vara kyrkoårets viktigaste.
Enligt den judiska kalendern, som är en månkalender, firas högtiden pesach, den judiska påsken, den 14e dagen i vårmånaden Nisan, då det alltid är fullmåne. De kristna började snart att flytta påskfirandet till påföljande söndag, den dag de menar att Jesus uppstod. Från första början firades påsken varje vecka, på söndagen (då Jesus uppstod), för att övergå till en årlig fest på 100-talet. Ofta hänvisar man till att det vid det första konciliet i Nicaea, nuvarande Iznik i Turkiet, år 325, skulle ha beslutats om att påskdagen skall infalla första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen, men detta finns dock inte bevarat i de protokoll som finns efter kyrkomötet. Eftersom vårdagjämningen infaller på olika tidpunkter beroende på vilken tidszon man befinner sig i är det 21 mars som används för att beräkna påsken. På samma sätt är det inte den astronomiska fullmånen som används utan fullmåne som beräknas med hjälp av tabeller (kallas metonska eller ecklesiastiska fullmånen). Påskdagen infaller då på söndagen närmast efter den metonska fullmåne som infaller på eller efter 21 mars. Alltså är det tidigaste datum påskdagen kan infalla den 22 mars, oavsett om det är skottår eller vanligt år, och det senaste är den 25 april.
I de katolska länderna införde man 1582 den gregorianska kalendern, vilket innebar att man lämnade den gamla julianska kalendern som gällt dittills. Även vissa av de ortodoxa kyrkorna övergav efterhand den julianska kalendern till förmån för den nya ordningen, men de flesta nationella kyrkorna inom ortodoxin var så kallade gammalkalendarister, och för kyrkoenhetens skull beslöts att alla ortodoxa kyrkor skulle fira påsken efter juliansk kalender. Efterhand bytte under 1600- och 1700-talen även de nationella protestantiska kyrkorna i västra Europa till den nya katolska kalendern och resultatet har blivit att påsken i de östliga ortodoxa kyrkorna vanligen infaller på annat datum än i de västliga kyrkorna.
I Sverige gjorde man ett försök till kalenderreform i början av 1700-talet, vilket innebar att den svenska kalendern under perioden 1 mars 1700 till 30 februari 1712 gick en dag före den julianska kalendern, för att därefter återgå till den julianska kalendern genom att låta februari 1712 ha 30 dagar. Detta innebar att påskdagen vissa år kom att infalla vid avvikande tidpunkt i Sverige, nämligen 2 april 1705, 18 april 1709 och 26 mars 1711. Det slutliga bytet från juliansk kalender (gamla stilen) till gregoriansk kalender (nya stilen) skedde 1753 genom att låta februari ha endast 17 dagar. Kalenderbytet innebär att man måste använda olika sätt att beräkna påskdagen före och efter 1753.
Beräkning av tidpunkt för påskdagen i Sverige kompliceras ytterligare genom att man under perioden 1740 till 1844 ansåg att påskdagen borde beräknas utgående från den verkliga, astronomiskt bestämda, vårdagjämningen och fullmånen. Trots att den verkliga vårdagjämningen ligger nära den 21 mars i den gregorianska kalendern, ledde denna beräkningsmetod för vissa år till ett annat resultat än de kyrkliga beräkningarna, nämligen 1802 (25 april), 1805 (21 april) och 1818 (29 mars). Under perioden 1740 till 1753, då man fortfarande använde den gamla stilen, uppkom många avvikelser från påskdagen beräknad från den ecklesiastiska vårdagjämningen och fullmånen, och bäst är att här använda en tabell över när påsken inföll. Man kan bland annat notera att påsken kom att firas före den 22 mars tre gånger, nämligen 14 mars 1742, 18 mars 1744 och 18 mars 1750.
Påskdagen 1740 till 1752
6 april 1740
22 mars 1741
14 mars 1742
3 april 1743
18 mars 1744
7 april 1745
30 mars 1746
22 mars 1747
3 april 1748
26 mars 1749
18 mars 1750
31 mars 1751
22 mars 1752
Den tyske matematikern Carl Friedrich Gauss kom fram till att man med några uträkningar kunde beräkna påskdagens datum för ett visst år. För att beräkna påskdagen i Sverige till och med år 1752 ska julianska värden på M och N användas och gregorianska från och med år 1753. Vidare måste för 1700-tal och 1800-tal hänsyn tas till de avvikelser som beskrivits ovan.
Dela årtalet med 19, 4 och 7 och kalla resterna a, b respektive c
Dividera 19 × a + M med 30. Kalla resten d. (För juliansk kalender är M = 15 för alla år, och för gregoriansk kalender är M = 23 åren 1700-1899, = 24 åren 1900-2199).
Dividera 2b + 4c + 6d + N med 7. Kalla resten e. (För juliansk kalender är N = 6 för alla år, och för gregoriansk kalender är N = 3 åren 1700-1799, = 4 åren 1800-1899, = 5 åren 1900-2099).
Då infaller påskdagen den (22 + d + e) mars eller om d + e > 9, den (d + e - 9) april. OBS! Får man att påskdagen infaller den 26 april skall man alltid i stället ta den 19 april (t ex 1981, 2076).
Skulle uträkningen ge den 25 april inträffar påskdagen i stället den 18 april om d=28, e=6 och samtidigt 11 × M + 11 dividerat med 30 ger en rest < 19 (t ex 1954, 2049).
Det finns många senare varianter av uträkningarna.
Söndagens tema enligt 2003 års evangeliebok är Kristus är uppstånden.
De bibeltexter som används för att belysa dagens tema är:
Matteusserien
Markusserien
Lukasserien
Johannesserien
Psaltarpsalm
Jesaja 25:6-9
Första Korinthierbrevet 15:53-57
Matteusevangeliet 28:1-20
Andra Moseboken 15:1-11
Första Korinthierbrevet 15:12-21
Markusevangeliet 16:1-14
Hosea 6:1-3
Apostlagärningarna 3:14-16
Lukasevangeliet 24:1-12
Jona 66:12-14
Apostlagärningarna 13:32-37
Johannesevangeliet 20:1-18
Psaltaren 118:15-24
Kyrkoåret inom Svenska kyrkan
Påskdagen
Föregående dag:
Påsknatten
Genom död till liv
Söndag efter första ecklesiastiska fullmånen efter 21 mars
Kristus är uppstånden
Nästa dag:
Annandag påsk
Möte med den uppståndne
Påskdagen infaller för de västliga kyrkorna:
13 april 1800
5 april 1801
25 april 1802
10 april 1803
1 april 1804
21 april 1805
6 april 1806
29 mars 1807
17 april 1808
2 april 1809
22 april 1810
14 april 1811
29 mars 1812
18 april 1813
10 april 1814
26 mars 1815
14 april 1816
6 april 1817
29 mars 1818
11 april 1819
2 april 1820
22 april 1821
7 april 1822
30 mars 1823
18 april 1824
3 april 1825
26 mars 1826
15 april 1827
6 april 1828
19 april 1829
11 april 1830
3 april 1831
22 april 1832
7 april 1833
30 mars 1834
19 april 1835
3 april 1836
26 mars 1837
15 april 1838
31 mars 1839
19 april 1840
11 april 1841
27 mars 1842
16 april 1843
7 april 1844
23 mars 1845
12 april 1846
4 april 1847
23 april 1848
8 april 1849
31 mars 1850
20 april 1851
11 april 1852
27 mars 1853
16 april 1854
8 april 1855
23 mars 1856
12 april 1857
4 april 1858
24 april 1859
8 april 1860
31 mars 1861
20 april 1862
5 april 1863
27 mars 1864
16 april 1865
1 april 1866
21 april 1867
12 april 1868
28 mars 1869
17 april 1870
9 april 1871
31 mars 1872
13 april 1873
5 april 1874
28 mars 1875
16 april 1876
1 april 1877
21 april 1878
13 april 1879
28 mars 1880
17 april 1881
9 april 1882
25 mars 1883
13 april 1884
5 april 1885
25 april 1886
10 april 1887
1 april 1888
21 april 1889
6 april 1890
29 mars 1891
17 april 1892
2 april 1893
25 mars 1894
14 april 1895
5 april 1896
18 april 1897
10 april 1898
2 april 1899
15 april 1900
7 april 1901
30 mars 1902
12 april 1903
3 april 1904
23 april 1905
15 april 1906
31 mars 1907
19 april 1908
11 april 1909
27 mars 1910
16 april 1911
7 april 1912
23 mars 1913
12 april 1914
4 april 1915
23 april 1916
8 april 1917
31 mars 1918
20 april 1919
4 april 1920
27 mars 1921
16 april 1922
1 april 1923
20 april 1924
12 april 1925
4 april 1926
17 april 1927
8 april 1928
31 mars 1929
20 april 1930
5 april 1931
27 mars 1932
16 april 1933
1 april 1934
21 april 1935
12 april 1936
28 mars 1937
17 april 1938
9 april 1939
24 mars 1940
13 april 1941
5 april 1942
25 april 1943
9 april 1944
1 april 1945
21 april 1946
6 april 1947
28 mars 1948
17 april 1949
9 april 1950
25 mars 1951
13 april 1952
5 april 1953
18 april 1954
10 april 1955
1 april 1956
21 april 1957
6 april 1958
29 mars 1959
17 april 1960
2 april 1961
22 april 1962
14 april 1963
29 mars 1964
18 april 1965
10 april 1966
26 mars 1967
14 april 1968
6 april 1969
29 mars 1970
11 april 1971
2 april 1972
22 april 1973
14 april 1974
30 mars 1975
18 april 1976
10 april 1977
26 mars 1978
15 april 1979
6 april 1980
19 april 1981
11 april 1982
3 april 1983
22 april 1984
7 april 1985
30 mars 1986
19 april 1987
3 april 1988
26 mars 1989
15 april 1990
31 mars 1991
19 april 1992
11 april 1993
3 april 1994
16 april 1995
7 april 1996
30 mars 1997
12 april 1998
4 april 1999
23 april 2000
15 april 2001
31 mars 2002
20 april 2003
11 april 2004
27 mars 2005
16 april 2006
8 april 2007
23 mars 2008
12 april 2009
4 april 2010
24 april 2011
8 april 2012
31 mars 2013
20 april 2014
5 april 2015
27 mars 2016
16 april 2017
1 april 2018
21 april 2019
12 april 2020
4 april 2021
17 april 2022
9 april 2023
31 mars 2024
20 april 2025
5 april 2026
28 mars 2027
16 april 2028
1 april 2029
21 april 2030
13 april 2031
28 mars 2032
17 april 2033
9 april 2034
25 mars 2035
13 april 2036
5 april 2037
25 april 2038
10 april 2039
1 april 2040
21 april 2041
6 april 2042
29 mars 2043
17 april 2044
9 april 2045
25 mars 2046
14 april 2047
5 april 2048
18 april 2049
10 april 2050
2 april 2051
21 april 2052
6 april 2053
29 mars 2054
18 april 2055
2 april 2056
22 april 2057
14 april 2058
30 mars 2059
18 april 2060
10 april 2061
26 mars 2062
15 april 2063
6 april 2064
29 mars 2065
11 april 2066
3 april 2067
22 april 2068
14 april 2069
30 mars 2070
19 april 2071
10 april 2072
26 mars 2073
15 april 2074
7 april 2075
19 april 2076
11 april 2077
3 april 2078
23 april 2079
7 april 2080
30 mars 2081
19 april 2082
4 april 2083
26 mars 2084
15 april 2085
31 mars 2086
20 april 2087
11 april 2088
3 april 2089
16 april 2090
8 april 2091
30 mars 2092
12 april 2093
4 april 2094
24 april 2095
15 april 2096
31 mars 2097
20 april 2098
12 april 2099
Påsk
Kristi himmelsfärds dag
Pingstdagen
Kyrkoåret
Pesach
Computus ecclesiasticus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar