Closeup Magazine tvingas lägga ned efter vikande annonsförsäljning. Chefredaktören Robert Becirovic startade tidningen som 20-åring 1991.
Jag hade gärna fortsatt i 28 år till, säger han.
Closeup Magazines 220e nummer blir även tidningens sista. Numret, som gick till tryck i fredags, har börjat hamna hos prenumeranterna och framsidan är helsvart och pryds av ett upp- och nedvänt kors. Vikande försäljningssiffror och ett tapp av prenumeranter är orsaken till nedläggningen.
Det är främst på grund av annonsförsäljningen, men jag ska inte sticka under stol med att vi har tappat lite prenumeranter också. Sverige är ett litet land och det är en ganska nischad tidning. Det är inte Tyskland, där de har åtta hårdrockstidningar, säger Robert Becirovic.
I 28 år har hårdrocksfansen kunnat läsa om sina favoritband i tidningen, som Robert Becirovic startade i sina hemtrakter Borensberg, då 20 år gammal.
Jag har levt med tidningen och det är det enda jobb jag har haft. Hårdrocksintresset har upptagit större delen av min vakna tid sedan jag var 16. Jag ser att folk börjar skriva långa tacktal om vad tidningen har betytt för dem. Jag blir helt rörd och snart börjar jag gråta, säger han.
Totalt är det Becirovic själv och fyra anställda som berörs, samt ett stort antal frilansskribenter, varav en skriver för tidningen på heltid. I sista numrets ledare beskriver Robert Becirovic svårigheterna den senaste tiden, där fjolårets minusresultat fick honom att själv gå in med en ärvd summa pengar för att hålla Close-up flytande.
Vi får så lite betalt för de få annonser vi har att det inte täcker våra utgifter. Jag tycker att det är konstigt, för vi har haft en nischad publik och de som har köpt tidningen är de som även går på konserter och köper skivor, säger han.
Förutom papperstidningen anordnar han även konserter och kryssningar i varumärket Close-up:s namn. Höstens kryssning är inställd, men en punkkryssning i maj kommer att bli av om allt går enligt planerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar