Öberg tog överlägsen seger i världscupen

Sveriges Hanna Öberg vinner damernas sprint.

Dubbla svenska pallplatser i herrsprinten. Damerna ville inte vara sämre. Hanna Öberg visade världsklass när hon gick på knock i sprinten och tog en överlägsen seger.

Där bakom gjorde Johanna Skottheim ännu ett strålande lopp, men slutade precis utanför pallen.

Hanna Öberg var bara fjärde svenska i lördagens premiär när hon blev sjua i distansloppet efter en otrolig laginsats.

Men i sprinten var hon i en klass för sig.

Öberg inledde urstarkt, snabbast av alla på första varvet, och fortsatte med två snabba nollor på vallen.

Jag är jättenöjd, jag kunde följa planen i dag. Jag ville gå ut ganska hårt från stadion för det är en rätt lång utförsbacke efteråt. Och jag kände mig trygg på skjutvallen i dag, säger Öberg i Sveriges Television.

I mål var hon till slut 23,9 sekunder före norskan Marte Olsbu Røiseland, som också sköt fullt. Öberg hade också snabbast åktid totalt.

Det var Hanna Öbergs tredje seger i världscupen, den första i sprint. Dessutom har hon som bekant ett OS- och ett VM-guld i distans på meritlistan.

Jag hade som mål inför säsongen att jag ville kunna vara med och fajtas om segern i en sprinttävling, och nu ser det ut som att det kommer räcka långt i dag.

Bakom Hanna Öberg imponerade gårdagens skräll, Johanna Skottheim, på nytt. Hon tog karriärens första pallplats i premiären efter fullt skytte och efter helgens andra tävling var hon fortsatt felfri på skjutvallen i Kontiolax, 40 träff av 40 möjliga.

Det såg länge ut att räcka till pallen, men Skottheim petades ner av norskan Karoline Knotten med sju sekunder.

Och för andra dagen i rad blev det tre svenskor topp-5 efter att Mona Brorsson slutat femma med en bom.

Det svenska laget har därmed fått en strålande start på säsongen med två pallplatser på herrsidan och två på damsidan över två tävlingsdagar.

För vårat lag har det varit en perfekt start. Vi visar att vi gjort ett klockrent jobb. Vallarna har gjort ett jättebra jobb, skyttetränarna, ledarna och framför allt Johannes (Lukas), säger Öberg i Sveriges Television.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning