Squaredans

En legend har gått ur tiden

I mitten av 1970-talet började en ung stockholmare vid namn Peter Myhr intressera sig bluegrassmusik och amerikansk dans. 1978 startade han sveriges första kurs i Squaredans. Med sin enorma engeri och glädjespridande humör inspirade han många att prova på denna för Sverige nya dansform. I ett par olika TV-program med Karin Falck som programledare introducerade Peter Squaredans för en bredare allmänhet, vilket ledde till att det började efterfrågas kurser i squaredans lite varstans i Sverige. Vi har i dagarna nåtts av det tråkiga beskedet att Peter Myhr har avlidit efter en längre tids sjukdom. Squaredanssverige har därmed misst en av grundarna till allt det roliga vi har tillsammans. Våra tankar är hos Peters släkt och nära vänner. 

Vad är squaredans?

Den moderna squaredansen skiljer sig från den traditionella genom att den leds av en caller (dansledare) och ej har några fasta turer  utan callern står för den koreografiska utformningen och den varierar från gång till gång. Dansen utförs i grupper om fyra par. Varje grupp kallas square. Paren åtskiljs med namn, heads och sides huvud och sidopar. och numreras dessutom inom squaren. Dansarna behärskar ett visst antal call men de vet inte på förhand vad som kan komma att utropas under den aktuella dansen. Varje call (utrop) måste därför kunna utföras utan tvekan och i takt till musiken så att alla dansare i samma square rör sig i harmoni. Dansprogrammen är internationellt bestämda.

Callern (callerna) måste hålla kontroll på hur dansarna följer gjorda utrop och den moderna squaredansen är ett samspel mellan caller och dansare. I sammanhang med vana dansare kan callern hitta på lustbetonade tillrop som i de flesta fall uppskattas med glädje av dansarna. Humor är en del av av squaredansen. Squaredans är lekfull glad motion till glad musik och är utvecklad i USA men har många av sina rötter i Europa. 

Det är en utmaning för såväl caller som dansare att få squaredansen att fungera vid varje tillfälle. Vid stora festivaler där dansvanan kan variera mycket så måste callerna vara vaksamma på hur dansen flyter.

I Squaredans gäller inte ordspråket  "Ju fler kockar och så vidare",  tvärtom så förhöjs dansglädjen med flera caller på scenen.

Bara takten är den rätta kan de flesta typer av musik användas till Squaredans. Eftersom dansens utveckling har ett påtagligt samband med den tidiga countrymusikens utveckling är det naturligt att denna musikform ofta används. Rock ´n´ roll och 1960-talspop har länge använts som omväxling. Låtar från Elvis Presley, Beatles, Rolling Stones, Creedence med flera hörs allt som oftast. På senare år har musikvalet blivit än mer omväxlande med inslag av både modernare rockmusik och inte minst rap.

Samtidigt som moderna musikformer vunnit insteg till glädje för yngre dansare har utbudet av musik som kanske främst tilltalar den växande skaran äldre dansare ökat.

I så kallade singing call används inte bara musiken utan även delar av texten från originalen. Callern sjunger delar av texten när utrymme finns mellan callen. Många hitlåtar inom såväl country- som popmusiken kommer snabbt ut på squaredans- skivor och tas upp på repertoaren av många caller. Eftersom det inte finns någon koppling mellan speciella låtar och danser har callern mycket stor möjlighet att välja musik som passar publiken och stämningen i lokalen. Detta innebär oftast en bred blandning av glad musik. Med andra ord speglar musiken den stora åldersblandningen bland dansarna.

Mer glädje i livet ?

Unna Dig och Din partner minst en rolig kväll i veckan, eller kom själv.

Börja dansa Squaredans <3 <3 <3

Hur det började i Tyresö

Denna artikel skrevs av Peter Myhr för det extranummer av Square-Info som gavs ut den 7 november 1992 med anledning av SAASDCs 10-årsjubileum.

Sedan tidiga tonåren har jag varit intresserad av dans i alla former. Jag lärde mig Ball Room Dancing på Akademin för Dans i Göteborg och när jag flyttade till Stockholm 1964 gick jag på de dansställen som fanns, bland annat Nalen, men det var i samband med en resa tid Skottland 1972, som jag tände på skotsk dans och musik. I flera år dansade jag aktivt med Royal Scottisch Dance Society's avdelning i Stockholm och var i S:t Andrews på kurs i skotsk dans fem somrar i rad.

Den första egentliga kontakten som jag fick med den amerikanska genuina folkmusiken var med gruppen Old Timey String Band, ett old time band, som satt och spelade på Hötorget och som jag på stående fot inbjöd på party. Kan man inte dansa till denna musik? Gruppen lärde ut Virginia Reel och några andra enkla danser och vi tyckte att detta var så roligt att vi ville veta mera. Jag fick en bok, Square Dances of Today (and how to teach and call them) av Rickard Kraus (1950). En hel sommar satt jag och översatte denna bok till svenska. Jag fick även låna material och musik av Izzy Young, en amerikan, som levt i Sverige i många år och som förestod Folklore Centrum i Stockholm. Izzy brukade köra squaredans på lördagskvällarna på Skeppsholmsgården, oftast till Steamboat Entertainers, fortfarande aktiva old time musiker. Med detta material gick jag upp till Medborgarskolan i Tyresö och föreslog, att vi skulle starta en danskurs i amerikansk folkdans. Hösten 1978 startade jag så den första kursen i Tyresö med 22 elever. Med mina översättningar i ena handen och en mikrofon i den andra försökte jag lära ut hur en swing såg ut. Intresset för country & western var då stort i Sverige och plötsligt hade vi uppvisningskrav på oss och den första större uppmärksammade uppvisningen som Tyresö Square Dancers gjorde, hade vi den 26 april 1981 i Kungsträdgården.

Det var naturligtvis traditionell squaredans och kontradans som gällde och jag letade ständigt efter mera material, som jag skulle kunna använda på mina kurser. På en bibliotek fick jag tag i Beny Casey's "All about Square Dancing" och i en skivaffär en utmärkt squaredans-LP med callern Don Stewart, "Square Dance U S A". Dena var nytt för mig, men vi försökte gemensamt att lösa problemen. Vi gick igenom grunderna: 34 Basics och försökte göra egna danser. Det var först 1982 vid Convention i Seattle (36 000 registrerade dansare) som jag såg den moderna squaredansen i verkligheten, det vill säga som den dansades i USA. Det var med stor tillfredsställelse som jag konstaterade att jag tolkat och lärt ut callen korrekt.

Jag var också den första svensk som callade på en amerikansk convention. Min insats var tydligen uppskattad, ty jag fick skriva autografer i två timmar. Detta skulle mina dansare i Sverige ha sett! Det ledde också till att jag ett år senare i juli 1983 fick resa till Grand Prairie, Alberta, Canada och vistas där en månad fritt mot att jag callade en kväll för The Peace Country Globe Promenaders, Beaverlodge.

Ett par TV-program med bland annat Karin Falk ökade naturligtvis också intresset här i Sverige för squaredans och jag inbjöds på skilda håll att lära ut squaredans (Gotlands Square Dancers, TBV Square Dancers i Katrineholm och Key City Square Dancers, Nyköping). Medborgarskolan i Uppsala anordnade även instruktörskurser litet varstans i Sverige med mig som handledare och många av dagens instruktörer är komna från dessa kurser. Med dessa handledare och instruktörer har ju sedan squaredansen spridits som ringar på vattnet.

Samtidigt kom jag i kontakt med andra svenskar, bland annat Inger och Gösta Toreld från LM Ericsson, och i Seattle hade jag mött Anne-Catherine och Jörgen Glimtoft, som senare bildade Dune Dancers, den första svenska squaredans-klubben (maj 1980). Torelds hade lärt sig squaredans i Saudi Arabien, där de hade arbetat för LM Ericsson, och väl hemkomna till Sverige fick de höra talas om min verksamhet, så Inger ringde upp mig för ett sammanträffande och våra båda grupper träffades vid jultid 1980 i en lokal i Upplands Väsby. Det blev en mycket givande kväll, då vi ju inte hade samma kunskaper. På grund av alla uppvisningskrav bildades vår Tyresöklubb våren 1981.

Det är från dessa två grenar som squaredansen fått sitt genombrott i Sverige. Kursverksamheten från båda grenarna skapade ju nya dansare, som i sin tur inspirerat nya, och det är väl egentligen fantastiskt vilken spridning och utveckling som squaredansen fått i Sverige.

Vad är Square Dance?

Square Dance är en unik dans då man dansar i en fyrkantig formation, en Square, bestående av 8 personer (4 män, 4 kvinnor). Paren numreras från 1 till 4 i riktning mot solen (det är även åt samma håll som man promenerar, för att den vackra damen ska synas bäst sett utifrån, jämför även detta med åt vilket man dansar inom andra folkdanser). I bilden nedan symboliseras de 4 männen av fyrkanter, medan damerna symboliseras av cirklar. Här står alla paren i deras startposition, Home, som man ställer sig upp sig innan dansen börjar. 

Vidare så lär man sig inte dansen helt utantill, utan man får lära sig ett antal olika turer, så kallade Calls, kombinerade danssteg och armrörelser. Ett call är alltså ett namn på en kort eller en längre tur som består av ett visst bestämt rörelsemönster. Varje call har en klar och tydlig definition som talar om precis hur callet ska utföras, detta för att alla dansare ska lära sig att göra allting likadant. Alla calls delas in i olika nivåer, Basic (B), Mainstream (M), Plus (P), Advanced 1 (A1), Advanced 2 (A2), Challenge 1 (C1), Challenge 2 (C2), Challenge 3a (C3a), Challenge 3b (C3b), Challenge 4 (C4)

För att alla i squaren ska kunna utföra dessa calls samtidigt, finns det en utomstående, en slags dansledare, en så kallad Caller, som ropar ut callen och kombinerar dessa så att dansarna flyttas runt på dansgolvet i takt till musiken, för att slutligen kom tillbaka till startpositionen. Det är alltså callern som lägger upp dansen och själv bestämmer vad som kommer att hända härnäst. Sammanfattningsvis så callar callern ett call, namnet på en viss tur, en slags order till dansarna. När de hör callet gäller det att komma ihåg hur just det callet går till så att de kan ut "H" står för Heads medan "S" står för Sides. Ett sätt att smidigt dela in en square i två delar bestående av två par vardera som tittar på varandra. Som synes ovan är par nummer 1 och 3 "heads" medan par nummer 2 och 4 är "sides". Det par som står alldeles framför callern med ryggen vänd mot densamme, är alltid par nummer 1.

Det finns två sätt att dansa Square Dance, antingen i en så kallad Hash Call där dansarna dansar med samma partner hela tiden och callern bara säger varje call för sig, ett efter ett, precis som denne själv tycker. Musiken som används är en så kallad Hoedown, ett (helst) instrumentalt musikstycke som kan variera från gammal klassisk bandorkester till modern technopop. Bara så länge det finns en fast och stadig takt att dansa till och ett angenämt harmoniskt ljud så går det mest bra. Sedan finns det även en så kallad Singing Call där damerna flyttas runt steg för steg under dansen och får dansa med varje karl i tur och ordning. Själva namnet kommer ifrån att callern här har möjligheten i sjunga med i en del fraser och musiken är oftast "riktiga" låtar som folk kan känna igen. En singing call utformas av ett antal normer och det finns ofta en standardmodell som man kan använda. Trots dessa regler kan man som caller välja olika alternativ och variera dansen en aningen som man själv vill.

En hash call tillsammans med en singing call kallas för en Tip. När man bjuder upp någon till en dans så är det en tip som man dansar. Efter tippet så tackar man de man har dansat med, "bryter" squaren och går och bjuder upp någon annan att dansa med. Jämför med till exempel bugg och foxtrot där man oftast dansar två danser innan man tackar för sig och bjuder upp någon annan. 

Square Dance kan få 8 för varandra helt främmande människor att ta varandra i händerna, röra sig i takt till musik, skratta och ha trevligt och roligt tillsammans. Vad annat kan göra samma sak?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Smulpaj med äpple

Förmaksflimmer

Sepsis, blodförgiftning