fredag 13 juni 2025

Staten sätter ner foten, skärpt granskning av influencers reklam

När företag i dag vill nå unga väljer de ofta att gå via sociala medier och så kallade influencers, personer som lever på att visa upp sitt liv och sina favorit­produkter på nätet. 

I ett uppdrag kräver regeringen att Konsument­verket redovisar hur myndigheten hittills har granskat reklamen som sprids via influencers. 

Samtidigt ska verket ta reda på om nya insatser behövs för att skydda konsumenter, särskilt barn och unga, från otydlig eller vilseledande marknads­föring.

Myndigheten ska:

Visa hur tillsynen fungerat

Beskriva vilka regler som redan förmedlats till branschen

Förstärka satsningar som riktas direkt till barn och ungdomar

Ta fram nytt informations­material i samråd med bransch­aktörer

Bedöma om regel­verket behöver skärpas

Arbetet ska dessutom väga in erfarenheter från andra länder och presenteras för regeringen senast i januari 2026.

För den som vuxit upp med traditionell reklam, tydliga annonser i tidningarna och reklampauser på TV, kan influencer­kulturen kännas förvirrande. Här blandas privatliv med produkt­placeringar i en ström av inlägg, stories och videoklipp. 

Många gånger är det svårt att avgöra om ett tips om ett schampo eller ett kasinospel är en uppriktig rekommendation eller en betald kampanj.

Det är just den suddiga gränsen som Konsument­verket ska titta närmare på. 

Enligt myndigheten har anmälningar om smygreklam och bristande reklam­märkning ökat under de senaste åren. Influencers når en ung publik som kanske inte alltid förstår att det är reklam de ser.

När reklamen landar rakt in i sovrummet via mobilen blir barn särskilt sårbara. Regeringen betonar därför vikten av riktade insatser:

Barn och ungdomar ska få lätt­begriplig information om hur marknads­föring fungerar och hur de kan känna igen betalda samarbeten. 

Samtidigt vill man se om influencers och de företag som anlitar dem behöver ännu tydligare regler och vägledning.

Även om många äldre har sociala medier i dag, är avståndet till influencer­kulturen ofta större i årsrika ålders­grupper. 

För den som minns en tid då kändisar gjorde reklam i TV med en tydlig jingel kan upplägget på Instagram eller Tiktok te sig mer som vänskap än försäljning. Och just därför kan regeringens besked ses som ett erkännande av att även reklam måste vara tydlig, oavsett plattform.

Dessutom rör frågan plånboken indirekt. Med fler unga som lockas att handla på influencerns rekommendationer ökar risken för onödiga kostnader, något många far- och morföräldrar redan oroar sig för när det gäller barn­barnen.

Regeringen vill inte bara se hårdare tag. I uppdraget ingår att Konsument­verket ska samråda med organisationer som Reklam­ombuds­mannen, Sveriges Annonsörer och Svensk Handel. 

Syftet är att hitta gemensamma lösningar som fungerar i praktiken. Viktigt är också att åtgärderna blir kostnads­effektiva, staten vill undvika dyra regler som inte ger resultat.

Regeringens initiativ betyder inte att influencer­marknaden stängs ner. Men det sätter press på branschen att sköta sig. Tydlig reklam­märkning, rätt mål­gruppsanpassning och respekt för konsument­lagen blir avgörande framöver. 

För den äldre publiken kan beskedet kännas som ett steg i rätt riktning: en påminnelse om att sunt förnuft fortfarande behövs, även när reklamen gömmer sig bakom ett leende filter.

Konsument­verkets rapport kommer först 2026, men redan nu kan man som publik hålla ögonen öppna. 

När barn­barnet visar ett ”måsteha”-tips från sin favorit­profil kan en enkel fråga räcka långt, ”Tror Du att hon får betalt för det där?” I väntan på tydligare regler är nyfikenhet, och en nypa skepsis, fortfarande bästa skyddet mot att bli lurad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar